Privacy-verklaring
Inleiding
Stichting CFK (hierna: het CFK) hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy en de veiligheid van uw persoonsgegevens. Verwerking van uw persoonsgegevens gebeurt door ons in overeenstemming met de eisen die de Algemene Gegevens Verordening stelt aan het gebruik van informatie die tot u als persoon herleidbaar is. In deze privacyverklaring leest u wat het CFK met uw persoonsgegevens doet en hoe wij uw privacy beschermen. Voor alle vragen en opmerkingen over het privacy-beleid kunt u zich wenden tot het CFK:
Harderwijkweg 5
2803 PW Gouda
www.cfk.nl
info@cfk.nl
Waarom verzamelt het CFK informatie van mij?
Het CFK verzamelt informatie om de overbruggingsregeling te kunnen uitvoeren en daarmee uw recht op een overbruggingsuitkering goed vast te leggen. U neemt deel aan de overbruggingsregeling omdat:
- Werkgeversvertegenwoordigers en vakbonden in de cao betaald voetbal hebben afgesproken dat alle profvoetballers hieraan deelnemen. Dit staat ook in uw arbeidscontract als profvoetballer;
- De KNWU in zijn reglement heeft bepaald dat alle beroepswielrenners hieraan deelnemen. Dit staat ook in uw arbeidscontract als beroepswielrenner.
Van wie ontvangt het CFK mijn persoonsgegevens?
Het CFK ontvangt de gegevens van uw werkgever, zolang u in dienst bent, en van uzelf. In uitzonderlijke gevallen ontvangen wij persoonsgegevens van door de wet aangestelde organisaties zoals de belastingdienst of deurwaarders.
Welke gegevens verwerkt het CFK van mij?
Het CFK registreert uitsluitend de gegevens die nodig zijn voor het uitvoeren van de overbruggingsregeling. De belangrijkste worden hierna genoemd:
- Uw werkgever verstrekt eenmalig de volgende gegevens:
Naam, geboortedatum, bsn, aanvang contract, telefoonnummer, e-mailadres en taal. - Uw werkgever verstrekt maandelijks de volgende gegevens:
Gegevens over uw premie(grondslag) en eventueel gegevens om inleg van hand- en tekengeld te bepalen. - U kunt zelf de volgende gegevens aanleveren:
NAW-gegevens, naam en geboortedatum van uw partner, of u kinderen heeft, bankrekeningnummer, telefoonnummer, e-mailadres, uitkeringskeuze & herziening daarvan, fiscale keuzes en aanstellen gemachtigde. - Het CFK bewaart verder nog de volgende gegevens:
Schriftelijke communicatie tussen u en het CFK, gegevens betreffende klachten/geschillen, mutatiehistorie van persoonlijke gegevens en uw deelnemersfonds, aanvraagformulier en vaststellingsverklaring voor een uitkering, kopie ID (zonder foto en BSN) en informatie over uw eventuele oudedags- en nabestaandenpensioen opgebouwd vóór 1-7-2005.
De genoemde gegevens gebruiken wij om de overbruggingsregeling uit te voeren en u over uw rechten te informeren op een overbruggings- en/of pensioenuitkering. Bepaalde informatie verzamelen we om fraude te voorkomen en om onze wettelijke verplichtingen na te kunnen komen. In het laatste geval kunt u bijvoorbeeld denken aan de verplichting om informatie te verstrekken aan de belastingdienst.
Verzamelt CFK gegevens van mijn internetgedrag?
Nee. Als u de website of de app bezoekt, worden er geen gegevens bewaard van uw individuele surf- of gebruikersgedrag. Wel wordt op collectief niveau het gedrag van bezoekers op de website geregistreerd. Hiermee kan de informatievoorziening beter op de wensen van deelnemers worden afgestemd. Deze informatie is echter nooit te herleiden naar u als persoon.
Hoe lang bewaart het CFK mijn persoonsgegevens?
Gegevens overbruggingsregeling
- Het CFK bewaart uw gegevens in het algemeen niet langer dan de fiscale bewaartermijn. Dat betekent dat de meeste gegevens 7 jaar na de laatste uitkering worden verwijderd uit de administratie.
- Na die periode bewaren we alleen de gegevens waarmee we kunnen aantonen dat u de overbruggingsuitkeringen heeft ontvangen. Dit doen we voor een aanvullende periode van 13 jaar. Dit geeft tevens de gelegenheid om uw vragen over het uitkeringsverleden te beantwoorden.
- Na 20 jaar verwijderen we ook de uitkeringsgegevens uit de administratie.
Gegevens pensioenregeling opgebouwd vóór 1-7-2005
Indien u pensioen heeft opgebouwd in de genoemde periode, bewaren we deze gegevens om u te kunnen blijven voorlichten over uw pensioenrechten. Deze gegevens verwijderen we na het overlijden van u of uw nabestaande.
Aan wie worden mijn gegevens verstrekt?
Het CFK doet alle administratie zelf. Het CFK verstrekt geen gegevens aan derden, tenzij u ons dat verzoekt en daartoe expliciet machtigt of dit op grond van de wet verplicht en noodzakelijk is, zoals bij fraude.
Wanneer u ons zelf om inzage in uw persoonsgegevens verzoekt, die u niet in de app kunt vinden, worden deze aan u verstrekt via telefoon, e-mail of brief zodra wij voldoende zekerheid hebben over uw identiteit. Dit doen wij om uw privacy optimaal te beschermen. Zie ook hieronder: ‘recht op inzage’.
Wie heeft er inzage bij het CFK?
Het CFK is een kleine organisatie met 5 medewerkers die toegang hebben tot uw informatie. Dit is belangrijk omdat alle medewerkers u hierdoor snel kunnen helpen en medewerkers elkaar kunnen vervangen bij afwezigheid. Alle medewerkers zijn gebonden aan de gedragscode, die op de website te vinden is. Daarnaast hebben zij een geheimhoudingsclausule getekend in hun arbeidsovereenkomst. Belangrijker is dat we een team van mensen hebben die als de beste begrijpen dat uw gegevens geheim moeten blijven. De alertheid op geheimhouding wordt bovendien regelmatig getraind.
Het CFK besteedt de IT-gerelateerde werkzaamheden uit aan verschillende partijen. Hiermee bestaat reeds een jarenlange relatie en de partijen zijn mede geselecteerd op betrouwbaarheid en continuïteit. Aangezien incidenteel de mogelijkheid bestaat dat de IT-leveranciers toegang hebben tot individuele deelnemergegevens, heeft het CFK met de betrokken partijen ‘verwerkersovereenkomsten’ afgesloten. Hiermee leggen de partijen zich contractueel vast om de gegevens vertrouwelijk te behandelen.
Er worden nooit deelnemersgegevens gedeeld in de diverse commissies bij het CFK (deelnemersraad, beleggingscommissie, auditcommissie). In de raad van toezicht worden evenmin deelnemergegevens besproken, tenzij het echt niet anders kan. In dat kader is het goed om te weten dat de leden van de raad van toezicht eveneens gebonden zijn aan de gedragscode van het CFK.
Zijn de IT-systemen veilig bij het CFK?
Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy en werken in een volledig gedigitaliseerde omgeving. Daarom zijn onze systemen en programma’s beveiligd op de wijze die de wet- en regelgeving hieraan stelt en hebben we beheerprocedures om de informatie nauwkeurig en compleet te houden. Zo wordt onbevoegde partijen geen toegang verleend tot uw persoonsgegevens. Uw gegevens worden door ons op een passende wijze beveiligd tegen diefstal, verlies of ander onrechtmatig gebruik dat van deze gegevens zou kunnen worden gemaakt. Daartoe verloopt het communicatie- en transactieproces op de aan uw werkgever en aan u beschikbaar gestelde app via een beveiligde omgeving.
Rechten m.b.t. mijn persoonsgegevens
Recht op inzage
U heeft de mogelijkheid om uw persoonsgegevens bij het CFK in te zien. De meeste van deze gegevens kunt u zelf online inzien in de persoonlijke en beveiligde app. U kunt ons schriftelijk verzoeken een overzicht van alle persoonsgegevens toe te sturen. Wij zullen u het overzicht dan zo snel mogelijk - maar in ieder geval binnen een maand - in digitale vorm doen toekomen.
Recht op overdracht
U heeft de mogelijkheid om de persoonsgegevens die het CFK van u heeft geregistreerd over te dragen aan een andere partij. Wij wijzen u er echter op dat dit (mogelijk) weinig zinvol is omdat het niet mogelijk is om uw recht op een overbruggingsuitkering door een andere organisatie te laten uitvoeren. Indien u dit wenst, zal het CFK uw persoonsgegevens in digitale vorm aan een door u aan te wijzen organisatie verstrekken. U kunt ons schriftelijk verzoeken deze gegevens toe te sturen. Wij zullen u of de andere organisatie het overzicht dan zo snel mogelijk - maar in ieder geval binnen een maand - doen toekomen.
Recht op correctie
U heeft de mogelijkheid om de persoonsgegevens die het CFK heeft geregistreerd te corrigeren als deze niet kloppen. Dat kan via de aan u beschikbaar gestelde app. Indien er in de (eventuele) overige persoonsgegevens die wij van u bewaren gegevens niet kloppen, kunt u ons schriftelijk verzoeken deze - na ze te hebben opgevraagd - te corrigeren. Wij zullen u uw correcties dan zo snel mogelijk maar in ieder geval binnen een maand doorvoeren.
Recht op verwijderen
U kunt ons schriftelijk verzoeken om verwijdering van al uw persoonsgegevens. Wij kunnen alleen aan dit verzoek voldoen als uw overbruggingsfonds volledig is uitgekeerd en de fiscale bewaartermijn van 7 jaar na de laatste uitkering is verstreken. Na een door ons ontvangen schriftelijk verzoek zullen al uw persoonsgegevens, indien aan bovengenoemde voorwaarden is voldaan, zo snel mogelijk maar uiterlijk binnen een maand worden verwijderd. U ontvangt in dat geval een bevestiging van ons.
Schriftelijke verzoeken
Bij een schriftelijk verzoek om uw persoonsgegevens op te vragen, over te dragen, te corrigeren of te verwijderen geldt dat wij voldoende zekerheid over uw identiteit moeten hebben. U kunt uw schriftelijke en ondertekende verzoek met daarbij een kopie legitimatiebewijs (rijbewijs of paspoort) met uw verzoek richten aan het CFK. Zie bovenaan dit document voor de contactgegevens.
Klachten
Indien u klachten heeft over de manier waarop het CFK met uw persoonsgegevens omgaat, kunt u zich wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens (autoriteitpersoonsgegevens.nl).
U kunt ook een klacht indienen bij het CFK. De klachtenprocedure staat op de website van het CFK: www.cfk.nl